Ryggträning med fokus på marklyft och chins

Träningen fortsätter att rulla på med fokus på maxstyrka. Gårdagens pass vart rygg på hälsohuset, ett kvällspass då jag hade fullt upp med jobb på dagen. Styrkan i mina marklyft har förbättrats för varje vecka, just nu tränar jag med vikter motsvarande dubbla min kroppsvikt (170kg). Vidare gick jag på chins som också gick riktigt bra, stegrade uppåt och stannade med 30kg extra i bältet på 4:a tunga repetitioner. Såhär såg upplägget ut:

Marklyft

Marklyft är en helkroppsövning som tränar de flesta musklerna i kroppen. Marklyft är en riktigt bra övning för att förbättra kroppens hållning och bålstabilitet.

MarklyftChins

Med ett bredare grepp så aktiveras ryggmuskulaturen mer (latsen). Vid ett smalare grepp så arbetar biceps mer intensivt. Som syns på bilden håller jag relativt brett för att koppla in ryggen mer.

ChinsLatsdrag

Som avslut på ryggpasset utförde jag 3 dropset latsdrag. Riktigt effektiv övning för att hitta kontakt i latsen och klämma ut det sista.

Latsdrag

Det får bli ett längre inlägg  imorgon med mer videos och bilder från bröstpasset som väntar imorgon! Trevlig kväll på er 🙂
/PT Knopf

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s